Operationen!

Nu ska jag försöka knappa ner några rader här. :) De tar 100 år att skriva med vänster, men har ju inte direkt någon tid att passa. Är ju sjukskriven till 4 oktober om läkningen går bra. Annars till den 11 oktober.

Operationen gick bra! :) Många har frågat massor, så tänkte berätta hur de var. Får se om nån orkar läsa. Risk för att de kommer bli långt, eftersom jag även skriver de som en påminnelse till mig själv om hur dagen var. ;-)



Kom till Löwenströmska och anmälde mig några minuter före 10.30 då jag skulle vara där. När jag kom till operationsmottagningen så fick jag gå till en hytt och byta om. Fick ta på mig såna där fula sjukhuskläder, typ som ett långt nattlinne med knappar hela vägen + lååånga strumpor som gick upp mot låren.

Sen fick jag sätta mig o tvätta min hand i 10 min med Descutan-tvål (trots att jag duschat i sån tvål både kvällen före och samma morgon). När jag var klar fick jag en lång strumpa på handen, för att inte få dit nån smuts.

Efter det fick jag gå o lägga mig i en sjukhussäng (det fanns 7-8 sängar/patienter i rummet). I sängen fick jag svara på frågor, fick ett sjukhusarmband med namn o personnr och fick lite info om vad som skulle hända. Sen fick jag vatten o 3 tabletter att svälja i förebyggande syfte mot smärtan. Sen var de bara att vänta på att tabletterna skulle börja verka. Under tiden fick jag bläddra i en skvallertidning.

Medans jag väntade kom även narkosläkaren dit och presenterade sig. Han kollade igenom mina papper, gjorde en snabb undersökning för att se så att Sundsvalls sjukhus ställt rätt diagnos (det hade dom), ställde massa frågor o sen berättade han vad hans uppdrag var.
När han berättade att jag skulle få sova gott under operationen sa jag "Va, ska jag sova?" Haha... han såg lite förvånad ut. ;-) Han gick o kollade i några andra papper o sen berättade han att de hade dom bestämt redan från början. Så jag fick inte välja de själv. Men de var skönt, att jag inte behövde välja alltså. :)

Sen försvann han ett tag o en sköterska kom o satte dropp i armen på mig o gav mig medel mot illamående. Sen fick jag läsa lite till i tidningen tills narkosläkaren kom tillbaka för att rita en pil på min arm.
När de var klart drog han o en sköterska iväg med sängen genom korridorerna, bort till operationssalen. Kändes lite dumt att åka runt i en sjukhussäng när man kan gå själv. ;-) När vi kom till "slussen" före operationssalen fick jag en rosa mössa. Dom tyckte jag skulle ha en tjejmössa, haha... :)

När vi kom in i salen fick jag gå själv till operationsbordet (som tur var). Fick lägga mig där o fick en blodtrycksmanschett och en klämma på fingret för att mäta puls o syrehalten i blodet.
Dom förklarade hela tiden väldigt noga vad dom gjorde o alla hade humor o var jättetrevliga. Man kände sig trygg med hela operations-teamet. :) Dom märkte nog att jag var lite nervös, både pga operationen och för att jag inte hade fått veta innan att jag skulle sövas. Dom pratade på om allt möjligt för att få mig att tänka på annat o de funkade ganska bra. :)
Helt plötsligt såg jag massa vita prickar som dansade runt o den stora operationslampan började snurra. Samtidigt kom en sköterska med en mask o sa att jag skulle få andas frisk luft och en annan frågade om de gick bra att dom knäppte upp någon knapp i kläderna. Jag hann inte svara förrän jag sov. :p Fick veta senare att dom knäppte upp för att dom skulle sätta på mig EKG-elektroder på bröstkorgen.

Helt plötsligt vaknade jag av nån som pratade långt borta. Trodde de var mamma som väckte mig på hotellrummet, men när jag öppnade ögonen såg jag att jag låg på uppvaket. :p Jag fattade inte alls vart jag var! En sköterska kom o strök mig över håret o sa att jag var hos henne.
Jag såg på kl att de hade gått en timme sen jag blev sövd (sövdes ca 11.10). Sen somnade jag igen. Vaknade efter ytterligare 10 min. Låg o kollade mig omkring, försökte återigen förstå vad jag gjorde där. Såg en klämma på fingret och en apparat som var kopplad till mig med siffror på o ändå tog de ett tag att fatta. Jag var verkligen helt borta. :p

En sköterska kom o kopplade bort droppet, jag somnade igen, medans hon höll på med det! :) Tredje gången jag vaknade så såg jag på min hand, såg bandaget o då började jag väl fatta vart jag var. :p Läkaren som opererat mig var i rummet då, så han passade på att komma o prata med mig om operationen. Lite synd, jag kommer inte ihåg mkt av vad han sa. Var ju fortfarande halvt borta. ;-) Fjärde gången jag vaknade (ca 12.40) hade jag så ont så de var omöjligt att råka somna om igen. Fick tradolan mot smärtan o en kopp vatten att dricka. Blev lite piggare o började småprata med patienterna runtomkring mig. Fick kaffe o macka efter ett tag, de var gott. :)

Vid 13.30-tiden fick jag testa att sitta på sängkanten några minuter o sen testa att gå. De gick bra, så då fick jag byta om o efter ett kort samtal så fick jag lämna uppvaket o ta hissen ner till mamma. :) 
Vi gick till apoteket o köpte Citodon som doktorn hade skrivit ut åt mig. Sen gick vi till pappa o Joppe, för vidare färd tillbaka till hotellet.


Utsikt mot matsalen där dom hade frukostbuffén

           


Jag bodde i vardagsrummet, med soffa, skrivbord o tv. Föräldrarna bodde i sovrummet.

Jag var trött, seg, förvirrad, yr o konstig hela dan. T ex så behövde jag 5-6 försök på mig att logga in på min dator, fastän jag har ett så enkelt lösenord. Kändes som att jag var full efter alla droger på sjukhuset. ;-)
Tog de lugnt resten av dagen. Vilade på hotellet först, sen gjorde vi en liten utflykt in till stan. Jag somnade i bilen hela tiden. :p
Hade ont i halsen o var hes hela dan, förstod inte varför. Sen sa mamma att de är för att jag hade en slang i halsen när jag opererades. Jag hade inte ens en aning om att jag hade det, så dålig koll har jag. :p

Skönt iaf att ha det gjort! Och är så glad att jag blev sövd. Då slapp jag känna när dom drog i senor o känna smärtan när dom släpper tillbaka blodet i armen.
Känns så skumt att dom har satt en slang i halsen, öppnat handen, knipsat av saker o grejat i den, sytt ihop, tagit bort slangen, flyttat mig från operationsbordet tillbaka till sjukhussängen o skjutsat mig tillbaka till uppvaket, utan att jag märkt minsta lilla av det. Måste varit bra grejer dom sprutade in i blodet. ;-)

Nu har de gått tre dagar efter operationen. Gör fortfarande väldigt ont o får knapra Citodon flera ggr per dag. Men nu vet jag ju iaf att det snart blir bättre. :)
Får inte bära, belasta, lyfta något eller anstränga handen dom första två veckorna. Efter det ska bandaget o stygnen tas bort. Får inte lyfta tyngre grejer förrän efter 5-6 v.
Försöker iaf röra på fingrarna ofta. Har fått ett träningsprogram med övningar som ska göras massa ggr per dag, så inte t ex fingrarna blir stela.


Stort bandage o en hand/arm i form av en boll. :p Pilen är kvar, kan ju vara bra om jag glömmer vilken hand som är opererad. ;-)


Lämna gärna ett avtryck
Postat av: Mamma till William
2010-09-14 @ 15:26:51 URL: http://blondis81.blogg.se/

Kodar du något på jobbet eller när du jobbar? kram kram

Postat av: Unspoken Message
2010-09-14 @ 15:45:35 URL: http://unspokenmessage.blogg.se/

sv:tackar, visst är dom fina? :)

Postat av: patricia
2010-09-14 @ 16:34:25 URL: http://psmlh.blogg.se/

svar; hoppas handen blir bra fort :)

jag minns när jag fick "sova" under en operation, herregud vad kul jag hade efter, när allt snurrade runt och huvudet inte hängde med ;) haha

Postat av: anna
2010-09-14 @ 17:27:08 URL: http://anst86.blogg.se/

Kul att läsa hörru! :) Vad duktig du är som ids skriva med en hand, måste vara lite drygt, testade med några ord, här och nu, och det tar gaaalet lång tid :p Ja man blir ganska vimsig av sövningen och precis som du sa, får man jätte ont i halsen efteråt! Kul och tur att det gick bra iaf! Har du fått nå häftiga stygn eller agraffer som du måste ta bort om några veckor? :)) Kram

Postat av: Jennie
2010-09-14 @ 18:05:15 URL: http://hallon8.blogg.se/

va skönt att det gick bra!



svar: TACK :) det är sjukt snyggt. Det är inte dyrt alls, köp det på H&M där är det billigast, kostar ungefär som andra Isadora-nagellack. :)

Postat av: mamma
2010-09-14 @ 22:07:23 URL: http://soffie69.blogg.se/

va skönt att det gick så bra,

men va knepigt att de ej sagt till dej att du skulle bli sövd innan ,

hoppas nu läkningen fortgår så bra och du ej har ont,

kram

Postat av: Nathalie
2010-09-15 @ 13:03:43 URL: http://liborius.blogg.se/

va bra att det gick bra!

jodå pluggandet går sakta men säkert framåt! jag kämpar på:)

Postat av: Jenny
2010-09-25 @ 13:21:05 URL: http://minkostochtraningsdagbok.blogg.se/

Lyllos dig som fick vara sövd! Jag opererade mig för två veckor sedan jag med och jag fick minsann inte sova :P Dessutom släppte bedövningen tre gånger under själva operationen vilket inte var speciellt skönt :S

Hoppas din rehabilitering går bra och att du blir bra snart!


Lämna gärna ett avtryck:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Din mailadress: (publiceras ej)

Har du blogg/hemsida?:

Din hälsning till mig:

Trackback
RSS 2.0